Matpriserna i Sveriges livsmedelsbutiker har ökat med 23 procent på matrelaterade produkter sedan 2022. Matpriskollen rapporterar att livsmedelspriserna fortsatte att öka i februari och de tror på fortsatt höjda priser under våren.
Det är den snabbaste ökningen sedan 80-talet, enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. I februari 2024 ökade matvaror med 0,6 procent.
– Det ser ut att komma mera. Prisökningarna slår igenom i lite olika hastighet hos kedjorna och de kan ha olika strategier vad gäller priser och sortiment. Sedan årets början har Axfood (Hemköp o Willys) ökat priserna mest med +1,4% i snitt, ICA 0,9% och Coop bara 0,4%. Coop har ökat priserna minst och det drivs mycket av att man sänkt priserna på EMV. De integrerade kedjorna som får leveranser via Dagab är oftast snabbare med prisökningar, så troligt att de andra kommer efter inom kort, skriver Ulf Mazur på Matpriskollen.
Kedjorna satsar på egna varumärken
Ica gick ut för några veckor sedan med ett utspel om att sänka priserna med 1 miljard kronor i mars. Lidl svarade med att sänka sina priser på sitt egna varumärke ”Matriket” med hela 20 procent.
Kedjorna verkar satsa mycket på egna varumärken för att hålla priserna nere. Kedjornas Egna märkesvaror (EMV) sjönk med 0,1 procent jämfört med leverantörernas märken som ökade med 0,8 procent. Matpriskollen menar att det är tydligt att man försöker möta konsumenternas efterfrågan på billigare mat med att göra sina egna märken mer billigare.
Choklad har ökat väldigt mycket under februari på grund av dyrare kakao, högre sockerpriser och valutaeffekter. Andra produkter som ökade mest är olja, vinäger och dipsåser.