Livsmedelsjätten Ica rasar i förtroende enligt nya förtroendebarometern. De har gått från 60 till 39 procents förtroende på bara två år. Ökade matpriser och stora vinster tros vara orsaken.
Medieakademin har kommit med sin årliga förtroendebarometer som har publicerats årligen sedan 1997. Årets största förlorare är Ica som minskade med 11 procentenheter. 38 procent uppgav att de hade mycket eller ganska stort förtroende för livsmedelsjätten. För bara två år sedan var siffran 60 procent.
Sannolikt beror det på inflationen och de höga matpriserna. Enligt Henrik Ekegren Oscarsson, professor i statsvetenskap och ledamot i Medieakademin beror det också på att Ica associeras med girighet och höga vinster.
SJ och trafikverket sjunker också rejält, med tio respektive nio procentenheter. Störst förtroende har folket för Systembolaget och Ikea, som har 69 respektive 57 procent.
Relaterade artiklar:
Matpriserna höjs igen – väntas bara bli värre
Ica-vdns strategi för att försöka få tillbaka kunderna