S&P500: 6086.49$ , +0.61%
OMXS30: 2594.38$ , 0%
BTC: 101945.82$ , +3.12%
XAU: 2646.73$ , -0.12%

Isabella Löwengrips förmögenhet – Så mycket tjänar hon idag

Blond tjej

Isabella Löwengrip, även känd som Blondinbella, är en av Sveriges mest framstående influencers. Hon har gått från att driva flera företag med omfattande personalstyrka till att fokusera på mindre, personliga projekt och investeringar. Med en bakgrund inom sociala medier och entreprenörskap fortsätter hon att utveckla sitt arbete, men i en mer avskalad form.

Som tonåring startade Isabella Löwengrip en blogg och antog namnet Blondinbella. Bloggen blev snabbt populär och gjorde henne till en av Sveriges första influencers som kunde tjäna pengar på sociala medier. Genom åren har hon lanserat flera varumärken, bland annat en tidning, ett skönhetsmärke och ett skoföretag. År 2018 blev hon utsedd till Näringslivets mäktigaste kvinna och hade som mest cirka 50 anställda.

Men mot slutet av 2019 kraschade hennes affärsverksamhet. På sin blogg berättade Isabella om flera misslyckade affärer, särskilt kring Löwengrip Beauty, vars försäljning rasade kraftigt. I oktober det året skrev hon att företagets omsättning gått från 84 miljoner kronor året innan till en beräknad nivå på 40-50 miljoner kronor.

Samtidigt framkom uppgifter om att hon kraftigt överdrivit sin bloggs trafik. Isabella hävdade att hon hade 1,5 miljoner läsare och drev Skandinaviens största blogg, men enligt Expressen låg siffran snarare mellan 400 000 och 500 000 unika besökare per månad.

Kort därefter kollapsade hennes företagsimperium, och Löwengrip Beauty såldes till norska Dermanordic.

Från influencer till investerare

Idag har hon 389 000 följare på Instagram, men verksamheten har förändrats sedan hon valde att sälja sitt varumärke Löwengrip Beauty för fyra år sedan. Numera driver hon två poddar, har skrivit en bok och gjort strategiska investeringar i olika bolag. Bland hennes investeringar finns Natural Cycles, ett bolag inom kvinnohälsa som nu värderas till 2 miljarder kronor, samt skobolaget Flattered och safetech-företaget Plegium.

En förändrad marknad för sociala medier

Även om marknadsföring på sociala medier fortfarande är en inkomstkälla, har marknaden förändrats. Företag är idag mer restriktiva med sina budgetar, och de stora summor som tidigare betalades ut är inte längre lika vanliga. Trots detta har Löwengrip lyckats bibehålla lönsamheten genom att skala ned verksamheten och arbeta ensam. Detta har inneburit lägre omsättning men ett bättre ekonomiskt resultat.

Konflikt kring AI-projekt

Under 2024 har Löwengrip även varit involverad i AI-bolaget Aimastar, där hon tillträdde som vd med en ambition att revolutionera marknaden för e-handelskampanjer med hjälp av AI-genererade modeller. Trots höga förväntningar och initialt intresse från flera stora aktörer, såsom Amazon och Google, uppstod snabbt en splittring mellan henne och de andra grundarna. Olika syn på strategi och utveckling ledde till att Löwengrip sålde sin andel i bolaget.

Löwengrip förespråkade en mer exklusiv strategi där AI-modeller skulle licensieras till ett fåtal stora kunder. Hon såg möjligheter i att möta efterfrågan på inkluderande representation, såsom olika kroppstyper och etniciteter, något hon ansåg kunde göra Aimastar unikt. Men meningsskiljaktigheterna om utvecklingens inriktning gjorde att hon i slutändan valde att kliva av projektet.

Bostadsaffärer – Isabella Löwengrips hus

Isabella Löwengrips lyxvilla på Lidingö, sålde hon för 27 miljoner kronor i oktober 2020 efter att hennes dåvarande affärsverksamhet kollapsat. Köparen var den välkända fotografen och societetsprofilen Lisen Stibeck.

”Det känns faktiskt bara skönt att få flytta. Mitt hus känns bara som en enda stor kuliss och jag längtar efter ett hem. Huset är sålt till en familj men det dröjer några månader innan vi flyttar” skrev hon då.

Efter försäljningen köpte Löwengrip ett nytt hus på Lidingö för 15 750 000 kronor.

Blickar framåt mot nya möjligheter

Framtiden för Löwengrip är fylld av ambitioner. Hon söker aktivt efter nya investeringsmöjligheter och ser potential i områden som virtual reality (VR), augmented reality (AR) och artificiell intelligens.

Trots många motgångar, fortsätter Isabella Löwengrip att hålla fast vid sin entreprenörsanda, och förblir en av Sveriges mest inflytelserika profiler inom både affärs- och medievärlden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sociala Medier:

Kontakt:

info (snabel-a) finansnytt (punkt) se