S&P500: 5123.41$ , -1.46%
OMXS30: 2495.6$ , -1.25%
BTC: 65369.27$ , +2.15%
XAU: 2370.4$ , -0.16%

Förluster från kreditkort ökar i den snabbaste takten sedan den stora finanskrisen 2008

Goldman Sachs tror att förlusterna från kreditkort kommer att fortsätta öka fram till slutet av 2024 eller början av 2025.

Enligt Goldman Sachs går kreditkortsföretagen back i den snabbaste takten på 30 år, förutom under den stora finanskrisen.

Förlusterna på kreditkort var som lägst i september 2021, och även om de första ökningarna antagligen berodde på att de ekonomiska stimulansåtgärderna avtog, har de ökat snabbt sedan början av 2022. Sedan dess ökar förlusterna i en takt som bara setts under den ekonomiska krisen 2008.

Enligt Goldman Sachs är det inte över än.

För närvarande ligger förlusterna på 3,63 %, vilket är en ökning med 1,5 procentenheter från den lägsta. Goldman Sachs tror att de kommer att öka med ytterligare 1,3 procentenheter till 4,93 %. Detta händer samtidigt som amerikaner har över 1 biljon dollar i skuld på sina kreditkort, vilket är den högsta nivån någonsin enligt Federal Reserve Bank of New York.

”Vi tror att problemen kan fortsätta vara större än vanligt under nästa år och vi tror inte att förlusterna kommer att nå sin högsta nivå förrän sent 2024 eller tidigt 2025 för de flesta som ger ut kreditkort”, skrev analytikern Ryan Nash på fredagen.

Det som är ovanligt är att förlusterna ökar även när ekonomin inte går dåligt, påpekade han.

Av de senaste fem gångerna förlusterna på kreditkort ökade var tre av dem under ekonomiska kriser, säger han. De två andra gångerna som det hände, när ekonomin inte var i kris, var på mitten av 1990-talet och mellan 2015 och 2019, säger Nash. Han använde historien som en guide för att förstå varför förlusterna ökar.

”Enligt vad vi ser, liknar den här gången vad som hände i slutet av 1990-talet och är ganska lik den perioden mellan 2015 och 2019 när förlusterna ökade efter en period med mycket lånande. Hittills har vi sett samma sorts ökning den här gången”, säger Nash.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sociala Medier:

Kontakt:

[email protected]