Exxon, en stor oljekoncern, har fått reklamplats under junior-VM i ishockey. Detta trots att Göteborgs politiker beslutat att förbjuda reklam från fossilbolag. Fyra miljödebattörer kräver nu att stadens ledning agerar.
I Göteborgs budget för 2023, godkänd den 24 november 2022, inkluderades ett förslag om att skapa regler för att förbjuda fossilreklam. Liknande beslut har även tagits i Region Stockholm. Under junior-VM i ishockey, där Göteborg är värdstad, är Exxon en av sponsorerna som tilldelats reklamplats.
”Oacceptabelt”
Fyra debattörer, inklusive Greenpeace Sveriges talesperson i reklam- och marknadsrättsliga frågor, Gustav Martner, anser detta vara anmärkningsvärt. I en
debattartikel i Göteborgs-Posten uppmanar de Göteborgs politiker att följa sitt beslut om att stoppa fossil reklam. De påpekar att turneringen äger rum i arenor som ägs av staden och att det är oacceptabelt att tillåta reklam för ett av världens största oljebolag.
”Sportswashing”, menar debattörerna
Debattörerna lyfter fram Exxons långa historia av att sponsra hockey och dess samtidiga engagemang i klimatförnekelse. En forskningsartikel i Science från juni 2023 avslöjar att Exxons ledning var medveten om koldioxidutsläppens påverkan på klimatet redan i slutet av 1970-talet, men valde att skapa tvivel om detta i den offentliga debatten. Denna handling av Exxon ses som ett exempel på sportswashing, där företag använder idrottsevenemang för att förbättra sitt rykte.
Krav på åtgärder
Debattörerna kräver att juniorhockey-VM fasar ut sin fossiltunga sponsring och påpekar ironin i att vintersportevenemang fortfarande accepterar pengar från företag vars utsläpp hotar sportens grundläggande förutsättningar. De betonar även Göteborgs stads ansvar för vad som visas på deras arenor och påminner om stadens tidigare beslut att stoppa fossil reklam.
Debattörerna ifrågasätter hur länge stadens ledning kommer att tillåta att Göteborg fungerar som en skyltfönster för ett oljebolag med stora utsläpp och en historia av att finansiera klimatförnekelse.