S&P500: 5751.07$ , +0.9%
OMXS30: 2603.8$ , +0.36%
BTC: 61917$ , -0.69%
XAU: 2652.25$ , 0%

Viaplay i storförlust – byter nu strategi

Streamingtjänsten Viaplay gick 10 miljarder i förlust under 2023. Man försökte göra flera vågade internationella satsningar och köpte på sig sporträttigheter som inte gick så bra som väntat. Bästa tittarsuccéerna var Robinson och Paradise Hotel, och framöver ska de satsa mer på den typen av innehåll.

Viaplay group har gjort en hel del vågade investeringar och ville satsa på att växa internationellt. De köpte upp flera sporträttigheter och satsade på en hel del egenproducerade dramaproduktioner. Men det har inte gett det resultatet man ville se.

Ska satsa mer på masstilltalande program

De försöker nu minska på kostnaderna och har avbrutit eller sålt rättigheterna till flera av sina nya dyra egenproduktioner, bland annat har man sålt ”Ronja Rövardotter” till Netflix. Man kommer även minska sporträttigheterna och istället satsa mer på program som Robinson och innehåll från Hollywood.

”från att fokusera på kostsamma egenproducerade dramaproduktioner till att fokusera på mer populära och lönsamma lokala format och innehåll från Hollywood”, skriver Jørgen Madsen Lindemann i rapporten.

Aktien gick upp

Jørgen Madsen Lindemann skriver att resultatet låg i linje med förväntningarna, och man blickar direkt framåt med sin nya strategi. Om man bara tittar på Nordics så gick rörelseresultatet uppåt, det var bara internationella marknaden som gick katastrof.

Man vill satsa mer på det som funkar och mindre på det som inte funkade, helt enkelt. Man satsar även helhjärtat på bara den nordiska och nederländska marknaden, och slutar försöka expandera internationellt.

Sedan rapporten har aktien stigit med hela 20%, när denna artikel skrivs.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sociala Medier:

Kontakt:

info (snabel-a) finansnytt (punkt) se