S&P500: 6086.49$ , +0.61%
OMXS30: 2594.38$ , 0%
BTC: 102564.22$ , +3.75%
XAU: 2653.41$ , +0.14%

Trafikverket har inte längre råd med tågtrafiken

trafkverket logga

Trafikverket kan inte längre täcka hela kostnaden för nödvändig tågtrafik i norra Sverige, vilket innebär att regionerna tvingas ta en större del av notan. Nu kräver de fyra nordligaste regionerna tillsammans med Norrtåg ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera situationen.

Budgetunderskott leder till minskade bidrag

Trafikverket och Norrtåg hade tidigare en överenskommelse om tågtrafikens omfattning och kostnad, där Trafikverket skulle stå för 138 miljoner kronor. Men i höst meddelade Trafikverket att de endast kan bidra med 98 miljoner kronor – en summa som baseras på föråldrade kostnadsberäkningar från fem år tillbaka.

Myndigheten uppger att den minskade budgeten för 2025, där anslaget från regeringen blev 1 miljard istället för de 1,2 miljarder kronor som Trafikverket hade begärt, gör det omöjligt att finansiera de ökade kostnaderna. Som en följd måste regionerna i norr nu täcka mellanskillnaden på 40 miljoner kronor.

Risk för straffavgifter och sämre trafik

Regionerna, som redan bidrar till finansieringen av tågtrafiken, ställs inför ytterligare ekonomiska utmaningar. Samtidigt varnar Norrtåg för att kortsiktiga förändringar i tågtrafiken kan leda till straffavgifter från Trafikverket, eftersom de ansökta och planerade avgångarna inte kan justeras med kort varsel.

Trafikverket medger att den nuvarande ettåriga budgetmodellen skapar problem med framförhållningen och bidrar till osäkerhet för alla inblandade parter. Myndigheten hoppas att framtida budgetplanering kan ge bättre stabilitet och förutsägbarhet.

Regionerna begär möte med infrastrukturministern

De fyra nordligaste regionerna tillsammans med Norrtåg har gemensamt begärt ett möte med infrastrukturministern för att diskutera de ekonomiska konsekvenserna av det förändrade stödet. Hittills har ministerns stab endast bekräftat att de mottagit förfrågan, men inget möte har ännu planerats in. Situationen lämnar regionerna och Norrtåg i en svår sits, med både ökade kostnader och osäkerhet kring framtida stöd.

Källa: DN. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sociala Medier:

Kontakt:

info (snabel-a) finansnytt (punkt) se