S&P500: 5123.41$ , -1.46%
OMXS30: 2495.6$ , -1.25%
BTC: 65369.27$ , +2.15%
XAU: 2370.4$ , -0.16%

Stort dyk för den svenska e-handeln i September

Svensk Handels E-handelsindikator visar att omsättningen i e-handeln under september månad var 10,2 miljarder kronor, vilket är en minskning med 19 procent jämfört med samma period föregående år. Detta representerar den sämsta procentuella utvecklingen under en enskild månad sedan juni 2022.

Svag september för e-handeln, var fjärde köp uteblev

Vanligtvis är september en av årets svagaste månader för e-handeln. Men i år var omsättningen lägre inte bara än föregående år utan även jämfört med 2021 och 2020. Jämförelsen försvåras av den höga omsättningen föregående år. Enligt Svensk Handels bedömning minskade volymförsäljningen med cirka 24 procent i september, vilket betyder att ungefär var fjärde konsumentinköp inte genomfördes jämfört med september 2022.

Negativt tredje kvartal, skillnader mellan branscher

Omsättningen för hela tredje kvartalet sjönk med fem procent jämfört med samma period föregående år. Kategorier såsom hemelektronik, byggvaror och möbler visade fortsatt svag utveckling på grund av minskad köpkraft hos hushållen. I kontrast noterades positiva tillväxttal för kläder, skor, sport- och fritidsprodukter samt skönhets- och hälsoprodukter, även om tillväxten till stor del drevs av inflationen.

Ny och mer detaljerad E-handelsindikator

Svensk Handels E-handelsindikator har genomgått förändringar och innehåller nu mer detaljerad information på kategorinivå. Istället för indexerade siffror presenteras resultat nu i kronor, inklusive både svenska och utländska e-handelsföretag. Den nya rapporten ger en mer omfattande bild samtidigt som den är lättare att tolka.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sociala Medier:

Kontakt:

[email protected]