Axfood, med varumärken som Willys och Hemköp, rapporterade starka resultat för fjärde kvartalet 2023, vilket överträffade analytikernas förväntningar trots lägre omsättning. VD Klas Balkow framhöll bolagets 50% starkare tillväxt jämfört med dagligvarumarknaden och planerar fortsatta expansioner. Aktieutdelningen föreslås ökas till 8,50 kr per aktie, vilket också var oväntat högt.
Axfood, dagligvarukedjan som äger bland annat Willys, Hemköp, Tempo och Handlar’n, rapporterade ett resultat för det fjärde kvartalet som var bättre än förväntat, trots att deras omsättning inte nådde upp till analytikernas förutsägelser. Bolagets styrelse har föreslagit att aktieutdelningen ökas till 8,50 kronor per aktie, vilket också var över analytikernas förväntningar.
Har växt 50% bättre än marknaden
Axfoods vd Klas Balkow var i Dagens industris studio och berättade att denna period, sista kvartalet 2023, har varit bra för hela dagligvarumarknaden men Axfood har växt 50% bättre än marknaden i stort, 9% för axfood jämfört med 6% för hela marknaden. Med de höga matpriserna har både Willys och Hemköp fått många fler kunder senaste två åren, och när marknaden för dagligvaror ökat med 14% senaste 2 åren så har axfood ökat med 28%.
”Konsumterna har blivit mer prismedvetna”
Om folk framöver inte kommer vara lika priskänsliga efter räntan eventuellt sänks under 2024 svarar Klas att han tror att konkurrensen har blivit hårdare och konsumenterna har blivit mer prismedvetna och han ”ser inte någon anledning” till att konsumenterna skulle gå tillbaka bara för att räntan sänks.
Klas tror på ett fortsatt bra resultat, pga tidigare investeringar, utvecklingar i sin logistikstruktur, stora satsningar i att modernisera sin butikstruktur och öppnandet av fler butiker. Axfood har än så länge under dagen gått upp 8% på börsen.