Elbilsförsäljningen i Europa steg med 37 % i januari, då biltillverkare intensifierade sin marknadsföring av eldrivna modeller för att uppfylla skärpda utsläppsregler inom EU. Samtidigt minskade den totala bilförsäljningen i regionen med 2,1 % på grund av sjunkande efterfrågan på bensin-, diesel- och laddhybridmodeller, enligt Europeiska Bilindustriförbundet (ACEA).
Striktare utsläppsregler och ekonomiska utmaningar
Biltillverkare står inför en utmanande period då EU inför strängare mål för koldioxidutsläpp, vilket tvingar dem att satsa mer på elbilar eller riskera kraftiga böter. Dessutom har europeiska tillverkare tappat marknadsandelar i Kina och hotas av potentiella tullar i USA.
Frankrike har föreslagit att EU ska ge biltillverkare mer flexibilitet att uppfylla utsläppsmålen för 2025. En högre chef på Renault har uttryckt full tilltro till att EU-kommissionen kommer att mildra reglerna för att skydda europeiska bilproducenter. Alternativ som diskuteras inkluderar fleråriga efterlevnadsperioder samt möjligheten att spara eller låna CO2-krediter över tid.
EU-kommissionen förhandlar med bilindustrin och väntas presentera en handlingsplan den 5 mars.
Tesla tappar mark i Europa
Trots ökningen i elbilsförsäljningen upplevde Tesla en kraftig nedgång med 45 % färre sålda bilar i januari. Detta resulterade i en marknadsandel på endast 1 %, jämfört med 1,8 % året innan. Minskningen kan enligt kritiker tillskrivas till Elon Musks politiska utspel om Europa och hans kopplingar till USA:s tidigare president Donald Trump.
Tesla sålde endast 1 277 bilar i Tyskland i januari, vilket är den lägsta nivån sedan juli 2021. I Frankrike minskade försäljningen med 63 %, och i Storbritannien sålde Tesla färre bilar än den kinesiska konkurrenten BYD för första gången.
Elbilsförsäljningen per land
Tre av Europas fyra största elbilsmarknader rapporterade betydande ökningar i januari:
- Tyskland: +53,5 %
- Belgien: +37,2 %
- Nederländerna: +28,2 %
Frankrike var det enda stora landet som upplevde en liten nedgång på 0,5 %. Totalt sett växte marknaden för rena elbilar i Europa med 34 %, vilket gav dem en marknadsandel på 15 % av den totala bilmarknaden.