Tesla har nu kommit med konkreta besked om sin kommande budgetmodell. Bilen kallas av vissa för ”Model Q”. Under presentationen av resultatet för fjärde kvartalet 2024 bekräftade elbilstillverkaren att en billigare och mindre bil än dagens Model 3 kommer att lanseras och produceras redan under det första halvåret av 2025.
Bygger på existerande plattform
Ursprungligen var planen att den nya modellen skulle byggas på en helt ny plattform, men detta visade sig vara för dyrt och komplicerat. I stället har Tesla valt att basera den nya bilen på samma plattform som Model 3 och Model Y. Det innebär att den kan produceras på samma fabrikslina, vilket sänker kostnaderna och ger en mer flexibel tillverkningsprocess.
Lansering under första halvåret 2025
Tesla planerar att introducera flera nya produkter under 2025 och den billigare elbilen är en av dem.
– Vi kommer att introducera flera nya produkter under 2025 och är fortfarande på rätt spår för att lansera en mer prisvärd modell under första halvåret. Därefter kommer vi att fortsätta utöka vårt modellutbud, sa Teslas finansdirektör Vaibhav Taneja under eventet.
Stora produktionsmål
Med den nya modellen siktar Tesla på att kraftigt öka sin produktionskapacitet. Målet är att producera över tre miljoner fordon per år, vilket skulle innebära en ökning med 40 procent jämfört med 2024.
Beslutet att använda en befintlig plattform för den nya bilen signalerar att Tesla vill hålla nere utvecklings- och produktionskostnader för att kunna erbjuda ett mer prisvärt alternativ. Exakt vilka specifikationer och priser den kommande budgetmodellen får återstår att se, men nyheten om en billigare Tesla-modell har redan väckt stort intresse bland elbilsentusiaster och marknadsanalytiker.
Framtida orosmoln för Tesla
Flera analytiker uttrycker nu oro kring Tesla-aktien. ”De flesta av Teslas finansiella nyckeltal rasar, förutom aktien som går rakt upp”, skriver Magnus Dagel i Dagens Industri.
Den senaste kvartalsrapporten visade sämre resultat än förväntat, och rörelsemarginalen sjönk till 6,2 procent – en nivå som inte imponerar. Det är jämförbart med de marginaler som krisdrabbade BMW och Volkswagen förväntas redovisa.
Trots Trump och Elons nära band så kommer Trumps politik möjligen göra Teslas bilar mer svårsålda. På sin första dag som president har han avskaffat skatteavdrag för elbilsinköp, avskaffat federala bidrag till laddinfrastruktur samt tagit bort stöd för att omvandla bilfabriker och bygga batterifabriker.
Dessa åtgärder innebär en kraftig kursändring från företrädaren Joe Biden, vars klimatpolitik syftade till att göra USA ledande inom elbilar. Trumps beslut kan dock leda till att amerikanska biltillverkare halkar efter när europeiska och asiatiska konkurrenter fortsätter att utveckla elbilstekniken. Kina har redan en elbilsandel på 50 procent av nya bilförsäljningar, och företag som BYD tar allt större marknadsandelar globalt.
En av de viktigaste åtgärderna är ordern ”Unleashing American Energy”, som stoppar utbetalningen av federala medel avsedda för utbyggnaden av snabbladdare längs motorvägar. Dessutom upphäver Trump en tidigare order från Biden som syftade till att minst 50 procent av nya bilar 2030 skulle vara elbilar, laddhybrider eller vätgasfordon.