Scanias omfattande investering i elektriska lastbilar har floppat. Under det första kvartalet såldes endast 47 elektriska lastbilar. Företaget efterlyser nu nya lagar för att öka försäljningen.
– Vi har riskerat mycket för detta. Miljarder har lagts ner på att utveckla våra faciliteter, berättar Jennie Cato, ansvarig för public affairs på Scania, till SVT.
Det har varit en rad bakslag för Scanias miljardsatsning på elektrifiering av lastbilar. Deras stora anläggningar i Södertälje har inte levererat som förväntat. Initialt stötte de även på problem med leveranserna av batterier från Northvolt, även om detta inte längre är huvudproblemet.
Scania uppger att de satt hela företaget på pant
– Vi har satt hela företaget på pant i princip. Vi har investerat miljardbelopp i flera anläggning.
I en intervju med SVT uttrycker företaget sin frustration över svag försäljning. Enbart 47 elektriska lastbilar levererades under kvartalet, en minskning med 36%, och enorma produktionsanläggningar som inte används fullt ut.
Scania har upprättat en ny fabrik i Södertälje som knappast används. Enligt Cato är de stora problemen bristen på infrastruktur för laddning och att lastbilarna är för dyra.
Scania kräver nya lagar för att öka försäljningen
– Vi har satsat så pass mycket på denna omställning att utan korrekta politiska åtgärder står hela branschen inför en osäker framtid i Europa… Det krävs betydande lagstiftning kring hela ekosystemet för att vi ska kunna få ut dessa lastbilar på de europeiska vägarna, förklarar Jennie Cato.
Trots problemen med de elektriska lastbilarna, fortsätter Scania att se stark efterfrågan på dieseldrivna lastbilar. Under första kvartalet levererades över 26 000 diesellastbilar, vilket innebär att de elektriska lastbilarna stod för mindre än två promille av totalen.
Relaterade artiklar
Mystiska dödsfall – BMW återkallar miljardorder – Fabriken i Borlänge läggs ned