Bilhandelsbranschen genomgår ett rekordtufft år, där konkurserna har ökat markant. Under de första nio månaderna av 2023 gick 148 bilhandlare i konkurs, en ökning med över 60 procent jämfört med samma period förra året, då siffran låg på 92. Detta rapporterar Dagens Nyheter.
Bland de stora aktörerna som har tvingats lägga ner verksamheten finns Auto Lounge i Frillesås, Bilgruppen i Jönköping samt lyxbilshandlaren Fremcha. Detta är en utveckling som särskilt drabbar branschen i takt med att konjunkturen viker och räntekostnaderna stiger.
Bilsäljare pressas av höga finansieringskostnader och vikande efterfrågan
Konsumenternas efterfrågan på nya bilar minskar, och nybilsförsäljningen väntas sjunka med 12 procent i år enligt Mobility Sweden. Högre räntor har påverkat både privatleasing och lånefinansiering, vilket avskräcker många kunder från att göra bilköp. Detta skapar överskott av osålda bilar i lager som belastar bilhandlarnas ekonomier ytterligare. Dessutom sattes restvärdena för leasingbilarna alltför högt under marknadens toppår, vilket nu tvingar handlarna att realisera förluster vid försäljning av återlämnade bilar.
Många bilhandlare som startade under 2010-talet har vant sig vid tillväxt och har svårt att hantera dagens svaga marknad. De äldre och mer rutinerade handlarna har i regel byggt upp större buffertar, men även de påverkas av den rådande ekonomiska situationen.
Export av begagnade bilar ökar kraftigt
Den svaga svenska kronan har dock skapat ett oväntat ljus i mörkret för vissa bilhandlare, då exporten av begagnade bilar har ökat kraftigt. Förra året exporterades 150 000 bilar från Sverige, och i år väntas siffran bli ännu högre. Detta är en räddningsplanka för pressade handlare, även om MRF varnar för att den totala personbilsflottan riskerar att minska under 2024 på grund av den omfattande exporten.
Lyxbilsmarknaden svalnar – Platinum Cars känner av krisen
Platinum Cars, en av Sveriges största handlare av exklusiva sportbilar som Ferrari och Lamborghini, har också känt av nedgången. Efter år av stark tillväxt gjorde bolaget ett mindre minusresultat förra året. Orsakerna är både sviktande efterfrågan och stigande kostnader. Tidigare kunde lyxbilskunder finansiera sina bilköp med räntor runt två procent, men dessa tider är förbi, och marknaden för sportbilar har svalnat kraftigt.
När komponentbristen under pandemin gjorde att vissa modeller blev eftertraktade investeringsobjekt sågs en stigande efterfrågan, men nu har pendeln svängt.
Trots de tuffa tiderna ser många bedömare ljusare på framtiden. Prognoser pekar på att nybilsförsäljningen kan återhämta sig nästa år, men för många bilhandlare kan det då vara för sent. Den stora konkursvågen har redan förändrat landskapet i branschen, där endast de mest finansiellt robusta aktörerna ser ut att klara sig igenom stormen.