S&P500: 5049.32$ , +0.91%
OMXS30: 2544.09$ , -1.22%
BTC: 57018.64$ , +3.22%
XAU: 2302.82$ , +0.03%

Hotellen blir 300 procent dyrare av Taylor Swift

Över 120 000 personer beräknas resa till Stockholm när popstjärnan Taylor Swift ska uppträda under konserthelgen 17-19 maj. En halv miljard kronor extra väntas spenderas och hotellen ökar med 300 procent i pris.

Taylor Swift blev rankad nummer ett i Forbes top 10 mest populära artisterna 2023. När hon nu ska uppträda i Stockholm väntas totalt 120 000 fans från hela norra Europa åka dit för att se henne uppträda. Friends Arena som kommer hålla i konserterna erbjuder 50 000 platser per kväll under helgen.

Två bäddar för 10 000 kr per natt

Det handlar totalt om 150 000 biljetter och 120 000 utomstående kommer till Stockholm. Detta blir såklart problematiskt när det bara finns 40 000 hotellrum totalt i Stockholms län, och maj brukar redan vara en månad när hotellen är relativt fullbokade.

Totalt har hotellrummens priser höjts med 295 procent i genomsnitt, och vissa har höjts med 1000 procent. Flera familjer vittnar i kommentarsfält om att de kommer betala dyra priser, vissa uppemot 30 000 kr för två nätter. De flesta hotellrummen i centrala Stockholm och i närheten av arenan berättar för SvD att de blev uppbokade omgående efter biljettsläppet för konserten. Vissa har behövt boka hotell i Uppsala eller andra ställen utanför Stockholm för att det är så uppbokat.

En halv miljard i omsättning

Enligt Handelskammaren väntas konserthelgens besökare omsätta drygt en halv miljard kronor, och då räknar man inte med själva konserten, utan bara hotellrum, restaurangmat och shopping. Det är över 4000 kr per person, inklusive barn. Statens marknadsföringsbolag för svensk turistnäring, Visit Sweden, hoppas kunna lyfta intresset för vad Sverige har att erbjuda.

– Vi vill att Taylor Swift och hennes fans ska känna sig nöjda med Sverige och gärna besöka ställen i och runt Stockholm, som skärgården. För att till sist åka hem med känslan av att vilja återbesöka landet och rekommendera det till vänner och familj, säger Visit Swedens marknadschef Nils Persson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sociala Medier:

Kontakt:

[email protected]