Den kinesiska klädjätten Shein, som säljer kläder online med liknande koncept som H&M, mer än dubblade sin vinst förra året. Nu har de siktet inställt på Wall Street och Londonbörsen.
Sheins försäljning ökade till omkring 45 miljarder dollar (cirka 480 miljarder kronor i fjol. Jämförelsevis låg den svenska klädjätten H&Ms omsättning på ungefär hälften. Sheins vinster mer än dubblerades senaste året till 21 miljarder kronor.
Kan bli den största börsnoteringen i världen i år
Den kinesiska klädjätten har ansökt om kinesiskt tillstånd för en börsnotering i väst, bland annat på Wall Street och Londonbörsen. Ärendet behandlas just nu och man räknar med klartecken någon gång inom några veckor, enligt källor till Financial Times. Om Shein skulle få grönt ljus så kan detta bli den största börsnoteringen i världen i år.
Shein har ett huvudkontor med cirka 200 anställda i Singapore, och drygt 10 000 anställda i Kina, enligt förra årets siffror. Grundaren heter Xu Yangtian (kallas Chris Xu i väst) och är 40 år gammal från Kina. Han äger för närvarande 37 procent av aktierna. Andra stora ägare är Sequoia China, General Atlantic och pensionsfonden Mubadala från Abu Dhabi.
Största snabbmodekedjan i världen
Även om de flesta medier kallar Shein för en ”utmanare” till H&M, så har de redan gått om H&M för länge sen. Shein stod för nästan en femtedel av den globala snabbmodemarknaden 2022, och överträffar både H&M och Zara tillsammans. De dubblerade precis sin vinst till cirka 21 miljarder kronor och är nu största snabbmodekedjan i världen.
Hemligheten till deras framgång är bland annat att man gjort som Zara och H&M där man replikerar runway mode men gör det billigare till en bredare massa, det som kallas för ”snabbmode”. Förutom det så säljer de det mesta av sin försäljning online och har ett mycket större utbud, de introducerar 37 gånger fler produkter än Zara och 65 gånger fler produkter än H&M på samma tidsperiod.