Fotbollsstjärnan David Beckham kommer att marknadsföra Alibabas internationella e-handelsplattform, AliExpress, i deras största globala varumärkesambassadörssamarbete hittills. Även andra kinesiska företag dominerar sponsringen under EM.
Avtalet sker mot bakgrund av den snabba globala expansionen av kinesiska konkurrenter som PDD Holdings, Temu och online-modeföretaget Shein, där den förstnämnda även annonserade under Super Bowl för att nå amerikanska kunder.
Kan vinna biljetter
AliExpress, som inte avslöjade hur mycket de betalar Beckham, har anslutit sig till flera kinesiska företag som sponsrar UEFA
Europamästerskap i fotboll, som börjar i juni. AliExpress investerar miljontals euro i rabatter, erbjudanden och engagemang under matcherna. Kampanjer inkluderar en chans för AliExpress-appanvändare att vinna biljetter till matcherna.
”AliExpress hjälper fans att komma ännu närmare UEFA EURO 2024™ denna sommar,” sade Beckham i pressmeddelandet.
Kina dominerar fotbolls-EM
Alibabas internationella e-handelsverksamhet, som inkluderar AliExpress, kallas Alibaba International Digital Commerce Group. Företaget gjorde aggressiva investeringar i Mellanöstern och andra framväxande marknader under årets första kvartal, enligt Jiang Fan, VD för den internationella enheten.
Andra kinesiska företag har också ökat sina ansträngningar för att expandera utomlands mitt i avtagande tillväxt på hemmamarknaden. Kinesiska sponsorer av UEFA Euro 2024 inkluderar Alipay, BYD, Hisense och Vivo.