Tre ytterligare bilbatterifabriker i tyska Kaiserslautern och italienska Termoli pausas på grund av en nedgång i efterfrågan på elbilar, enligt Ny Teknik. Denna utveckling innebär ett bakslag för Europas mål att etablera sig som en betydande kraft inom tillverkning av elbilsbatterier.
Både Stellantis NV och Mercedes-Benz Group AG har beslutat att pausa sina projekt för att bygga två batterifabriker i Tyskland.
Dessutom har Automotive Cells Company, som tidigare avsett att sätta upp tre fabriker i Europa till en sammanlagd kostnad av 7 miljarder euro, pausat byggandet av sin anläggning i Kaiserslautern, sydvästra Tyskland, och uppskjutit förberedelserna för en planerad anläggning i Termoli på Italiens östkust.
Ingen vill ha elbilar
Orsaken till denna nedgång är att få privatkonsumenter köper elbilar, och försäljningen begränsas nu huvudsakligen till företag och offentliga organisationer, även efter många incitament som skattelättnader och subventioner inom EU.
Carlos Tavares, VD för Stellantis, påpekade den 4 juni att företaget måste anpassa sig till den faktiska situationen på elbilsmarknaden, som för närvarande är låg i Europa. Han förklarade att om övergången till elbilar i Europa skulle accelerera, så skulle företaget också öka sina investeringar, men om omställningen sker långsammare än förväntat, kommer satsningarna att saktas ner.
Det nämns även om Britishvolt, grundat av svenskar och en visionär affärsmodell liknande Northvolt, som lanserades 2020 av den tidigare Saab-profilen Lars Carlström och Orral Nadjari. Företaget försattes i konkurs mot slutet av föregående år, bara tre år efter starten.
Situationen i Sverige
I Sverige pågår samma trend som i resten av Europa. Här gick batteritillverkaren Nilar från Gävle i konkurs förra året. Även Northvolt har haft stora problem men tack vare statliga stöd, står inte bolaget idag under något akut konkurshot.
Enligt Northvolt beror dock återhämtningen på ökad produktion. Och det har rapporterats att Nortvolt framgångsrikt lyckats leverera leveranser till Scanias ellastbilar. Men Scania lider dock av samma problem som elbilsindustrin i stort, och det har rapporterats om att försäljningen av ellastbilar närmast är obefintlig.
Relaterade artiklar
Scanias satsning på ellastbilar floppar
Vändning i sikte för Northvolt
Northvolt och H2 Green Steel får massiva finansiella stöd
Svenska batteriföretag står inför konkursvåg
Mystiska dödsfall – BMW återkallar miljardorder – Fabriken i Borlänge läggs ned