Volvo, den svenska lastbilstillverkaren, har upplevt en betydande nedgång i vinst och orderingång under det tredje kvartalet. En viktig orsak till detta är den osäkra marknadssituationen i Nordamerika, där kunderna avvaktar på grund av nya regler och tullar. Enligt vd Martin Lundstedt befinner sig kunderna i en ”vänta och se-situation”.
Ekonomiska resultat och marknadsutmaningar
Volvos justerade rörelsevinst sjönk till 11,7 miljarder kronor, jämfört med 14,1 miljarder kronor året innan. Detta var dock något bättre än de 11,3 miljarder kronor som analytikerna hade förutspått. Intäkterna minskade från 117,0 miljarder kronor till 110,7 miljarder, och leveranserna sjönk med fyra procent. Orderingången på nya lastbilar föll med 14 procent till drygt 37 100 stycken.
De osäkra förhållandena i Nord- och Sydamerika har påtagligt påverkat försäljningen och lönsamheten. Tullkostnader och en starkare krona har också spelat in, vilket har lett till en negativ nettoeffekt på 2,1 miljarder kronor under kvartalet.
Positiva tecken och framtidsutsikter
Trots utmaningarna ser Lundstedt positivt på andra delar av koncernen. Volvo Penta redovisar ett rekordresultat, och både anläggningsmaskiner och bussar går bra. I Europa förväntas lastbilsmarknaden förbättras något.
Marknaden för ellastbilar är dock fortfarande svag, delvis på grund av osäkerhet kring kommande miljölagstiftningar i EU. Lundstedt betonar att, trots de nuvarande svårigheterna, ser Volvo en stark framtid för koncernen.
Källa: DN




