Stålbolaget Stegra har säkrat ytterligare 10 miljarder kronor för att finansiera sin nya stålverk i Boden. Dessa medel kommer att användas för investeringar i infrastruktur såsom hamn och järnväg, vilket är avgörande för projektets framgång. Produktionsstarten har dock skjutits fram med cirka tre månader och förväntas nu ske i slutet av 2026 eller början av 2027, enligt vd Henrik Henriksson.
Utmaningar och strategiska partnerskap
De nya investeringarna motsvarar 15 procent av den totala projektkostnaden på cirka 70 miljarder kronor. Finansieringen kommer från en kombination av eget kapital, skulder och strategiska partnerskap. Henriksson hoppas att dessa avtal kommer att slutföras inom de närmaste två månaderna. Han påpekar även att 60 procent av projektet redan är klart och att man gör framsteg med cirka 1 procent per vecka.
Hållbar stålproduktion och framtida planer
Stegra, som strävar efter att producera mer eller mindre fossilfritt stål, har drabbats av ökade kostnader på grund av inflation och högre elinstallationskostnader. Dessutom kommer företaget nu att äga den nödvändiga infrastrukturen själv, inklusive järnväg och del av hamnen i Luleå. Trots dessa utmaningar planerar Stegra att outsourca viss verksamhet för att spara pengar.
Elförsörjning och råmaterial från utlandet
Elbehovet för anläggningen är säkrat, och järnmalmen kommer att importeras från Kanada samt det brasilianska bolaget Vale, trots kritik mot deras hållbarhetsarbete. På sikt hoppas Stegra kunna använda mer svensk järnmalm, och provleveranser från LKAB planeras att börja nästa höst.
Källa: DN
Relaterade artiklar
Osäker finansiering för Stegra – Skattebetalarna riskerar stå för förlusternaStegra går från finansieringsproblem till krisläge – Bufferten på 30 miljarder snart borta
Låneskulden skenar i Boden efter investeringar i grönt stål – från 80 miljoner till 1,5 miljard
Batterifabriksdöden: 3 fabriker till lägger ned
Northvolt och H2 Green Steel får massiva finansiella stöd




