Hyresgästföreningen i Stockholm har reagerat på hyresgästernas klagomål och kräver nu att hyrorna sänks för 646 lägenheter i Wonna I de Jongs fastigheter i Skärholmen, Bredäng och Vårberg. Missnöjet har vuxit på grund av bristande underhåll och svårigheter att få kontakt med fastighetsförvaltningen.
Brister i underhåll och förvaltning
Hyresgästerna, som till exempel Gunnar från Skärholmen, har länge upplevt problem med eftersatt underhåll. Exempel inkluderar trasiga hissar, bristande belysning i källare och slitna entréportar. Utemiljön och andra faciliteter har också försämrats, vilket har lett till frustration bland boende.
Förhandlingar om hyressänkning
Inför hyresförhandlingarna för 2026 kräver Hyresgästföreningen en 3-procentig hyressänkning. De menar att det saknas systematiskt underhåll och att tidigare hyreshöjningar inte motsvaras av förbättringar på plats. En ny undersökning visar också att stockholmarna är mindre nöjda med sina hyresvärdar än tidigare, och bara 56,3 procent tycker att hyran motsvarar vad de får tillbaka.
Förhandlingsordningen och framtida steg
Hyresgästföreningen betonar vikten av förhandlingsordningen, som skyddar hyresgästerna från ojämna hyreshöjningar. Det har förekommit försök från Wonnafast att säga upp denna ordning, vilket förvärrar oron bland hyresgästerna. Hyresgästföreningen fortsätter att pressa på för en hyressänkning för att förbättra boendekvaliteten i regionen. DN har försökt nå Wonnafast för en kommentar utan resultat.
Källa: DN